fbpx
obrazek farb
Acrylic pouring dla początkujących

Acrylic Pouring: czego potrzebujesz, by zacząć tworzyć abstrakcyjne obrazy cz. I

Acrylic pouring to metoda tworzenia obrazów, która pozwala tworzyć piękne, abstrakcyjne, psychodeliczne obrazy – tzw. obrazy wylewane. Zyskuje co raz bardziej na popularności, bowiem przy tej metodzie nie jest konieczne posiadanie zdolności plastycznych, obrazy tworzy się stosunkowo szybko, a sam proces jest przyjemny i ma właściwości terapeutyczne, odpręża i relaksuje.

Odkryłam tę metodę pod koniec 2018 roku i do tej pory stworzyłam już kilkadziesiąt obrazów i przeprowadziłam warsztaty, które zyskały wielką przychylność ich uczestników. Pokochałam acrylic pouring, czuję, że mimo, iż efekt końcowy nie jest do końca przewidywalny, to jednak można się wyrazić za pomocą tej metody malarstwa. W Polsce czasem nazywa się malowanie tą techniką “malarstwem intuicyjnym” i myślę, że jest to idealne określenie tego, czym acrylic pouring jest.

Dziś powiem Wam, czego potrzeba, by zacząć tworzyć obrazy tą techniką. Poniżej krótka lista potrzebnych materiałów:

Materiały koniecznie potrzebne:

  • farby akrylowe
  • medium do upłynniania farb
  • podłoże malarskie
  • kubki
  • mieszadełka
  • materiały do zabezpieczenia otoczenia

Materiały opcjonalne:

  • silikon
  • materiały do różnych technik: słomki, suszarka, sitka, lejki, etc.
  • gesso
  • wernix
  • żywica

Za chwilę opiszę wyszczególnione powyżej materiały dokładniej. Jeśli jednak chcesz spróbować acrylic pouring’u w wersji super-hiper budżetowej, tak żeby tylko sprawdzić, czy to technika dla Ciebie, to zapraszam do obejrzenia mojego krótkiego filmiku – gdzie tworzę obraz używając najtańszych farb akrylowych: do ścian, wody i maluję na płycie mdf.

Najtańszy sposób na acrylic pouring >>

FARBY

Do tej metody potrzebujemy farb akrylowych. Na początek nie potrzebujesz wiele kolorów – wystarczą podstawowe: czerwony, niebieski, żółty plus biały i ewentualnie czarny. Z tych kolorów możesz stworzyć każdy inny kolor i pozwolą uzyskać bardzo ładne rezultaty. Na start nie musi to być droga i niezwykle wysokiej jakości farba akrylowa.

Ponieważ do acrylic pouringu potrzebujesz stosunkowo dużej ilości farby, możesz na początku skorzystać z tanich farb akrylowych i, w razie potrzeby, przejść na droższe marki. Możesz także wykorzystać akrylowe farby do ścian, ale nie polecam ich, jeśli chciałbyś swoje obrazy sprzedawać i bardziej profesjonalnie podejść do tematu – bo farby takie mogą po czasie pękać i są mniej trwałe (mają trwałość do 10 lat). Nadadzą się jednak na początek zabawy.

Ja od początku zaczęłam używać farb dla plastyków. Farby, których aktualnie używam i mogę polecić, bo sprawdzają mi się dobrze to farby firm: Amsterdam, Renesans oraz dość tanie, ale fajnie napigmentowane:Lefranc & Bourgeois.

Z uwagi na rosnącą popularność acrylic pouringu niektóre firmy stworzyły specjalne farby do pouringu, które są bardziej płynne, “fluid paints”. Sama nie stosowałam takich farb, bo są droższe i wydaje mi się, że są również mniej wydajne, no bo hej, sama sobie mogę rozcieńczyć farbę wodą! Jak spróbuję tych farb to napiszę, czy warto w nie inwestować.

MEDIUM

Czym jest to tajemnicze medium? Jest to coś, co ma pomóc nam w nadaniu farbie płynności. Najtańszym medium jest woda. Jest możliwe stosowanie tej techniki używając tylko wody, ale nie w zastosowaniach “na poważnie”, bo rozcieńczona farba może nam popękać przy wysychaniu, bo nie będzie miałom wystarczająco składników, które odpowiadają za jej elastyczność. Woda i tak ma zastosowanie w acrylic pouring’u, ale w zmieszaniu z innym medium, np. Floetrolem.

Zobacz jaką konsystencję powinna mieć Twoja farba do pouringu ->

Medium jest potrzebne nie tylko do nadaniu farbie płynności, ale także elastyczności – dzięki czemu po wyschnięciu farba nie będzie nam pękać, a kolory nie będą tak łatwo się mieszały.

Media do acrylic pouringu:
  • Floetrol – w Polsce najłatwiej stacjonarnie dostępne medium, bowiem do dostania w Leroy Merlin (producenta Owatrol). Inne media są dostępne w sklepach internetowych i w stacjonarnych sklepach dla plastyków. Nie został on stworzony do zastosowania w acrylic pouringu, jest do produkt do podnoszenia jakości farby do ścian. Sprawdził się jednak w nim doskonale i teraz nawet producent rekomenduje go do acrylic pouringu. Jego minusem jest to, że czasem ma w sobie małe grudki – polecam na wylot założyć kawałek rajstopy, lub lać go przez sitko, tak by ewentualne grudki zostały w środku. Floetrol nadaje gotowym obrazom delikatnie matowe wykończenie. Przedłuża też czas schnięcia farby, więc czas pracy z farbą przy zastosowaniu tego medium jest dłuższy niż z zastosowaniem innych środków.
  • Liquitex pouring medium – medium stworzone do techniki acrylic pouringu, bardzo popularne w USA, do dostania w sklepach internetowych w Polsce.
  • Golden GAC 800 polimer akrylowy – również medium profesjonalne dla tej techniki, do dostania online.
  • Pentart pouring medium – trochę tańsze niż floetrol, ale nie polecam, ma ostry zapach i mam wrażenie, że trudniej z nim uzyskać komórki niż przy użyciu floetrolu, a różnica w cenie nie jest jakaś wielka.
  • Klej na bazie polimerów winylowych – w USA bardzo popularny jest Elmer’s Glue, klej szkolny – do dostania przez Internet w Polsce. Nie próbowałam, ale jest to tańsza alternatywa i z tego co czytałam dobrze się sprawdza, ale może trochę żółcić farby po pewnym czasie. U nas popularny jest, jako zamiennik Wikol lub klej PVA.
  • Woda – dla przetestowania techniki i popróbowania różnych sposobów wylewania też jest okej – przy wyschnięciu może Wam popękać farba (ale nie musi, kwestia dobrania odpowiednich proporcji), do nauki, budżetowo, jest to możliwe, żeby tylko jej użyć. Zobacz mój wpis, gdzie na filmiku pokazuję jak zrobić obraz przy użyciu wody i farb do ścian Warto, zarówno jeśli chodzi o wodę jako medium samego w sobie, jak i do rozcieńczania, użyć wody destylowanej – tak by, zmniejszyć ryzyko, że minerały zawarte w twardej wodzie z kranu wpłyną negatywnie na naszą mieszankę z farbą.

Jeśli chcesz się dowiedzieć w jakich proporcjach łączyć farbę z medium, przeczytaj ten artykuł >>

PODŁOŻE MALARSKIE

Do tej techniki najlepiej sprawdzą się podobrazia malarskie lub płyty mdf. Nie ma półśrodków w stylu spróbowania malowania na papierze, z uwagi na to, że materiał bardzo mocno nasącza się i na pewno wam się zroluje, niszcząc przy tym mokry obraz (farba spłynie).

Płyty mdf dostępne są w formie pociętych już formatek w sklepach budowlanych, są one niedrogie i świetnie sprawdzają się jako podłoże do obrazów. Wymagają jednak przygotowania ich wcześniej, tak, by obrazy na nich powstałe były trwałe – trzeba przygotować podłoże stosując grunt malarski – gesso.

Najłatwiej jest kupić podobrazia malarskie, najczęściej są one już zagruntowane i gotowe do malowania na nich. Najlepiej wyglądają one też na ścianie, o ile nie planujemy obrazu oprawiać w ramę. Jeśli jednak chcemy obraz oprawić – łatwiej to zrobić z obrazem na płycie mdf.

KUBKI I MIESZADEŁKA, ZABEZPIECZENIE OTOCZENIA

W tej technice nie używa się pędzli, za to trzeba mieć dużo kubeczków i mieszadełek do farb.

Z kubków najłatwiej dostępne są plastikowe lub papierowe kubki. Polecam mycie plastikowych kubków po każdym użyciu, dzięki temu będzie można ich używać wielokrotnie. Fajnym pomysłem jest używanie zakręcanych kubków – np. takich na mocz, bo wówczas możemy zostawić niewykorzystaną farbę na kolejny raz.

Jako mieszadełka najlepiej się sprawdzają takie medyczne szpatułki do badania gardła. Najlepiej zrobić od razu zakupy w jakiejś aptece internetowej – kupić kubki na mocz, rękawiczki i te patyczki – ja tak robię.

Acrylic pouring jest techniką, która tworzy dużo bałaganu, więc żeby uniknąć skrobania i zmywania farby z podłogi, mebli i całego otoczenia dobrze jest je wcześniej zabezpieczyć. Możesz to zrobić folią malarską, starymi gazetami, kartonami. Nie musisz oczywiście tego robić – może masz ten przywilej, że masz jakiś stary garaż, gdzie możesz zrobić sobie pracownię, która tylko zyska na autentyczności dzięki plamom z farb!

Ważne jest też zabezpieczenie siebie – przeznacz sobie komplet ubrań na ubrania “robocze”, których już nie odpierzesz. Warto też kupić lateksowe rękawiczki, żeby mieć czyste ręce – farba się zmywa, ale trudno ją wydostać spod paznokci – zwłaszcza ciemne kolory. Choć ja i tak lubię malować bez rękawiczek, bo czuję, że mi się duszą ręce i lubię czuć na nich farbę.

To tyle jeśli chodzi o materiały koniecznie potrzebne. W drugiej części przejdę do opisania materiałów opcjonalnych. Stay tuned!

Acrylic Pouring: czego potrzebujesz, by zacząć tworzyć abstrakcyjne obrazy cz. II

Dodaj komentarz